Wat is aan die gang met die NG Kerk?

Kyk ook:

Wat is aan die gang met die NG Kerk?

Sybrand Strauss

12 Mei 2020

Inderdaad ’n geldige vraag! Waarom lyk die NG Kerk deesdae vir baie mense so onseker, so verward, so verdeeld? ’n Moontlike antwoord op hierdie vraag kan uit die geskiedenis afgelei word. Van die begin af was daar ten minste drie trekkragte aan die werk in die NG Kerk. Dit is nie drie duidelik gedefinieerde groepe of partye nie, maar drie denkrigtings, drie vroomheidstipes, drie kerklike ideale. Waar dié drie vroeër middelpuntsoekend was, het hulle nou meer middelpuntvlietend geword.

Eerste denkrigting: gereformeerde rigting

Die eerste denkrigting is die gereformeerde rigting. Die NG Kerk se naam sê dit al. Ons kom uit die Nederduitse of Hollandse kerk van die groot 16de eeuse kerkhervorming. Daarom het ons van die begin af die Drie Formuliere van Eenheid (Nederlandse Geloofsbelydenis, Heidelbergse Kategismus en Dordtse Leerreëls) as ons belydenisgrondslag gehad. Dit stempel ons gereformeerde identiteit. Gereformeerdes is Christene wat die reformatoriese solismes nastreef:

  1. Sola Scriptura, wat beteken dat geen menslike besluite nie, maar die Skrif alleen die hoogste norm vir leer en lewe is.
  2. Sola gratia, wat ons verlossing aan God se genade alleen toeskryf, sonder enige verdienste aan ons kant, en dus uitverkiesing en verbond beklemtoon.
  3. Sola fide, wat sê dat ons deur geloof alleen gered word en geloof dan definieer as ’n vashou aan en rus op God se beloftes in sy Woord alleen.
  4. Solus Christus, wat beklemtoon dat Christus die enigste Hoof van sy kerk is.
  5. Soli Deo Gloria, wat ’n al omvattende Calvinistiese lewens-en-wêreldbeskouing voorstaan, waardeur God alleen geëer word in kerk en staat, gesin en skool , kerklike ampte en daaglikse beroepe.

In die NG Kerk was dié gereformeerde trekkrag vroeër sterker as vandag. Een van die redes daarvoor was die al te noue koppeling tussen Calvinisme en apartheid, rofweg 1935 tot 1975. Toe apartheid verwerp word, het baie kerkmense daarmee ook die gereformeerde geloof in diskrediet gebring. Maar dit was ’n fout. Leidende teoloë soos Johan Heyns en Willie Jonker was bv teen apartheid, maar tog uitgesproke gereformeerd.

Hierdie rigting het sy eie beklemtonings. ’n Gereformeerde Christen het, afgesien van sy politieke oortuigings, groot respek vir die hoë en soewereine God. Daarom is ’n gereformeerde erediens in sy sang en musiek “plegtig, statig en gewyd” (Calvyn). Die prediking is streng eksegeties, uitleg en toepassing van die Skrifteks in sy openbaringshistoriese verbande. Dink maar aan baie van ons gereformeerde voormalige leermeesters soos Proff FJM Potgieter, TN Hanekom, GM Pellissier, EP Groenewald, JJ de Klerk, EPJ Kleynhans ea.

Tweede denkrigting: evangelikale rigting

‘n Tweede denkrigting wat ook van die begin af in die NG Kerk sy krag uitgeoefen het, is die evangelikale rigting. (Ek verkies dié vertaling vir “evangelical” bo “evangelies”). Dié rigting het sy agtergrond beide in die 17de eeuse Nederlandse piëtisme en die 18de eeuse Engelse metodisme. In die 19de eeu word dit gevoed deur die Amerikaanse revivalisme (herlewingsideaal) en word dit in die NG Kerk deur leiers soos dr Andrew Murray en sy geesgenote ondersteun. Deesdae neig sommige evangelikales sterk na die charismatiese beweging.

Die evangelikale rigting word gekenmerk deur die beklemtoning van persoonlike bekering, dikwels met die eis van ’n spesifieke dag en datum. Die bekeerde moet dan ’n persoonlike verhouding met die Here Jesus hê en ander onbekeerdes na Hom toe lei. Dikwels word spesiale veldtogte (soos dié van Angus Buchan) sterk ondersteun. Evangelikale Christene slaan die Bybel en sy gesag hoog aan. Maar hulle vra nie allerlei wetenskaplike vrae nie; hulle aanvaar die Bybel “letterlik”. Dit lei weer daartoe dat hulle van fundamentalisme beskuldig word. Die evangelikales is gewoonlik informeel in die erediens. Hulle hou van ligte, opgewekte liedere en musiek (bv Hallelujaliedere). Hulle hou nie van formuliere en ander formele dinge nie. Ons is vry, sê hulle, soos die Gees ons lei. In die prediking sal evangelikale leraars graag stories vertel, van hulle eie en andere se ervaring van bonatuurlike wonderwerke en die Here se besondere leiding in hul lewe. By ander Christene wek dit weer die indruk van ’n lewensvreemde vroomheid.

Derde denkrigting: moderne rigting

Daar is ook ’n derde denkrigting wat veral sedert die 19de eeu sy invloed in die NG Kerk laat geld het, nl die moderne rigting. Soos in ander kerke het ook die NG Kerk sy kwota van vrydenkers, liberale teoloë, gehad. Vroeër was dit onder invloed van die modernisme – daardie ideologie dat die moderne mens mondig geword het, dat hy self kan besluit wat reg is en wat verkeerd. Bybelse wonderwerke is tot mites verklaar; hulle het nie regtig plaasgevind nie. Deesdae is die moderne rigting veral onder die invloed van die sogenaamde postmodernisme. Alles het relatief geword; elkeen het die reg op sy eie mening, en jou opinie is net so geldig soos myne. In die teologie mond dié rigting uit in die kontekstualisme. Jou politieke opvattings en sosiale agtergrond bepaal hoe jy die Bybel sal verstaan. En die Bybel is slegs mense-woorde oor die woord van God. Wat destyds in ’n Bybelse konteks gegeld het, is nie noodwendig in ons konteks vandag ook waar nie (situasie – etiek). In die gees van die ekumenisme van ons tyd word gesê dat die een kerk (denominasie) net soveel reg op die waarheid as die ander het. Om nog tussen ware en valse kerk te onderskei het taboe geword.

By die moderne rigting in die NG Kerk lyk die prediking al te veel na motiveringspraatjies. En pastoraat (herderlike sorg) word vervlak tot sielkundige berading. Oor God mag ons nie meer “teïsties” dink nie, dit moet nou “panenteisties” wees (God is in alles wat ons beleef en bedink). Die opstanding van Christus uit die dood is ook nie “histories” ( ’n geskiedkundige werklikheid) nie, maar “metafories” ( simbolies). Die uiterste konsekwensie van hierdie denkrigting het by ons in die sg Nuwe Hervorming gestalte gekry.

Ten slotte

Dit is dan kortliks my antwoord op die vraag waarom die NG Kerk vandag lyk soos wat hy lyk. Wat aan die gang is in die NG Kerk is drie uiteenlopende denkrigtings, trekkragte, ideale, wat middelpuntvlietend op ons inwerk. Kan ons iets daaraan doen? En indien wel, wat moet ons dan doen?

Wat my betref moet ons die gereformeerde rigting sterker nastreef en opnuut die waarde van ons gereformeerde belydenis ontdek en uitleef. Ja, ek weet die gereformeerde benadering versand dikwels in dooie ortodoksie (koue regsinnigheid). Maar dit hoef nie so te wees nie! Egte gereformeerdheid raak die diepste snare van ons hart. As die Woord van God, die evangelie van Jesus Christus, weer helder en duidelik in die kerk gepreek en gehoor word, word die geestelike lewe vol bruisende geesdrif. Dan kan ons die positiewe punte in enige ander rigting waardeer, maar ook die negatiewe aspekte afwys. Om waarlik gereformeerd te wees, is om gebalanseerd te wees! Ons vroomheid mag bv geen duim vir die evangelikales s’n terugstaan nie, en ons besorgdheid om die Bybelse waarheid in die hedendaagse konteks tuis te bring, mag niks minder as die van die modernes wees nie.

So, glo ek, sal die NG Kerk weer word wat hy bedoel is om te wees: ’n geestelike tuiste vir al sy lede. So sal die NG Kerk, tot eer van God, ’n waardevolle bydrae tot die koninkryk van God in Suid-Afrika kan lewer.

7 thoughts on “Wat is aan die gang met die NG Kerk?”

  1. Baie dankie vir jou artikel. Ek wil graag byvoeg deur die vraag, wat behoort in die NG kerk te gebeur? Ek dink ons moet naas die 3 belydenisskrifte ’n “teologiese beleid” opstel wat elke lidmaat, predikant en dosent verstaan. Dit moet bindend wees en dieselfde waarde en gesag dra as die 3 belydenisskrifte. Dit moet nie ’n herhaling wees van die 3 belydenisskrifte wees nie maar gefokus op dwaalleer wat die afgelope klomp dekades die NG kerk getref het en nooit werklik aangespreek is nie. Enkelle voorbeelde van teologiese aspekte wat ins so ’n “teologiese beleid” kortliks beskryf te word is dat Satan werklik bestaan soos in die Bybelse tyd, dat LGBT ideologie dwaalleer is, lidmate en predikante wat ’n diens saam met Moslems en ander godsdienste hou se lidmaatskap beeindig sal word, predikante wat LGBT ideologie onderskryf, nie beroep kan word na enige NG kerk gemeente nie, dissipelskap, transhumansme en post-humanisme teen die leer van die Bybel en die NG kerk is, lidmate en predikante wat God aanbid as “moeder” se lidmaatskap beeindig sal word, Bybelse eenheid, versoening en geregtigheid reg omskryf word want Belhar se beskrywing daarvan is vol leemtes en polities gemotiveer, duideliker vereistes vir lidmaatskap, dissipelskap, ensovoorts. Indien so ’n “teologies beleid” of iets dergliks in plek kom nie, gaan teologiese dosente en dominees ideologie bly verkondig wat teen die leer van die Bybel is.

  2. Dankie Sybrand vir hierdie kosbare artikel.
    Ek het bewondering vir huisgesinne wat in ons tyd steeds sterk staan in die gereformeerde leer en lewe. Hulle is steunpilare in die kerk en hulle hulle is standvastig in al die onsekerhede wat ons in kerk en samelewing belewe.

  3. Ek wil ook baie dankie sê vir hierdie baie insiggewende artikel. My vraag is ook wat nou in die NG Kerk moet gebeur om as eenheid te funksioneer? Dit wil voorkom asof die moderne rigting steun by ’n groot aantal teoloë, predikante en lidmate geniet. Hoe gemaak indien ek en ander voorstanders van die gereformeerde rigting in die minderheid is en nie ons weg oopsien om met hierdie groep te assimileer nie? Hoe gaan dit hanteer word?

  4. Daar is heelwat dolerende gemeentes in die Ring van Heilbron, maar volgens u lys is daar nie een in die Ring van Vredefort nie. Ek wil amper sê dit is onmoontlik.
    Wat my betref: as jy nie doleer nie, stem jy saam met die sot besluite van die sinode.
    B. Wentink, Vredefort

  5. Van geboorte tot nou gereformeerd. Geen probleem om my te stik aan hierdie lapel. Wat ek glo? Die Skrif. Ek glo: Ek moet kies om to glo in die Christus, Jesus as God se enigste Seun van God; dat hierdie God-mens, wat tergelyke tyd 100% mens en 100% God is, aarde toe gekom het, gebore vanuit ‘n maagd, gelewe, gesterwe en opgestaan het op die derde dag en voor getuies opgeneem is in ‘n wolk, hemel toe, en sit nou aan die regterhand van God vanwaar Hy sal kom om sy kinders, die kerk, te kom haal net soos Hy opgeneem is, in die wolk, eers die dooie gelowiges en daarna ons wat nog lewe, sal opraap na Hom toe in die wolk, en ons sal saam met Hom wees tot in alle ewigheid. Deur ons vrye keuse om te kies om in Hom te glo, al dan nie, kan ons deel word van Sy koningkryk en is ons sy kinders en Hy ons Vader vir ewig. Niks kan ons skei van mekaar, ons is vry van ons sondige liggame en in hierdie verheerlikte, sondelose liggaam, kan ons in Sy teenwoordigheid kom as Vader, Skepper en Heer van alles.
    Wat ek nou nie in glo nie: Calvinisme. Enige mens het die vrye keuse om te kies of hulle in Jesus wil glo al dan nie. Hierdie keuse van en vir die geloof in Christus, is ‘n geskenk van God deur Sy groot genade. Dat ek as sondaar deel kan hê aan die wonderlikke voorreg om eendag opgeis te word deur my Redder en heiligmaaker om voor Hom te staan en beloon te word volgens my gehoorsaamheid aan Sy opdrag om ander nader te bring en aan die konongkryk bekend te stel om so ook hulle tot inkeer te laat kom en Hom in Hom te glo as Jesus, die Seun van God, ook self God.

    Ek glo nie aan aan die allergoriese verstaan van profisie soos opgeteken in boeke soos Openbaring. Die hoofsaaklik letterlike verstaan van Openbaring is van kritiese belang n.a.v. ook die Heer se ernstige waaskuwing in die 22e boek van Openbaring, vers 18.

    Ek glo dat Jesus fisies sal regeer vir een duisend jaar op aarde en dat Hy met ‘n ystersepter sal regeer (geloof plus dade), en ons saam met Hom in verheerlikte en sondelose liggamme.

    Dat die kerk nie die nasie Israel vervang het in die Nuwe Testament nie: God sal weer Israel tydens die groot verdrukking, na die opraping van die kerk voor die verdrukking (bedoel in esensie vir Israel), ‘n tweede maal konfronteer met hulle keuse om hulle Messias, Jesus Christus die Heer, 200 jaar terug af te gekeur het en te vermoor aan die kruis, aan te neem en te erken dat hulle verkeerd was en berou sal hê daaroor. Een derde van die nasie van Israel sal tot inkeer kom, gered word en so deel word van die kerk, maar nie alvorens hulle mislei sal word deur die valse Christus wat ‘n sewe jaar verbond met hulle sal sluit om beskerming teen alle nasies en stamme wat teen hulle in daardie tyd sal draai en sal wil vernietig.
    Dit in kort is my oortuiging en glo ek moet die NG kerk duidelik uitspel as deel van die waarhede way opgevatis in die 66 Kanon van die geskrifte. Alvorens daar deur die bestuur erkenning gegee word aan die noodsaaklike waarhede vervat in die Woord, sal die NG kerk volgens hierdie fundementele waarhede, geen noemenswaardige plek in die koningkryk van God kan aanneem nie.
    Wat vas staan in die Bybel moet vas staan in die geformuleerde geskrifte en geloofbelydenis van ons kerk en sonder twis en teespraak aanvaar word in die openbaar as die volle evangelie en waarheid van ons hoop en Redder, Jesus Christus.

Maak 'n opvolg-bydrae

Jou e-posadres sal nie gepubliseer word nie. Verpligte velde word met * aangedui